tisdag 23 oktober 2012

2-årstrots och raseriutbrott

Timur är nu inne i en riktig trotsperiod och han får raseriutbrott nästan dagligen. Jättejobbiga sådana där han skriker, gråter, slår, kastar saker, försöker bitas och dra i håret. Utbrotten kommer när han inte får göra som han vill eller när det är ngt han inte vill. Han slår sig helt på tvären! Jag försöker med allt möjligt för att avleda honom från det han inte får lov till men det går inte. I somras när jag var höggravid så hade jag inte alltid tålamodet att vara lika fast med gränssättningen och detta märker vi av nu. Det kan ju också vara så att han inte är så glad att behöva dela min uppmärksamhet med lillasyster och att det tar sig uttryck på detta vis.

Jag har nu börjat med "timeout" och det verkar vara det enda som funkar. Jag har valt ut ett ställe härhemma dit jag tar med honom när han är alltför besvärlig. Han får skrika av sig och när han har lugnat ner sig försöker jag prata med honom. Raseriutbrotten är inte färre men de varar i alla fall kortare stunder. Hur bemöter ni andra föräldrar era barns trots och raseriutbrott? Ngn som kan ge ett bra tips?

 Vi pratade med en barnpsykolog här i Alanya om hans raseriutbrott och hon sa att en anledning till hans frustration kan vara att han ännu inte kan uttrycka sig och att han har två språk att förhålla sig till vilket gör det ännu svårare för honom. Ett av hennes förslag var att vi bara skulle prata turkiska hemma men då sa jag att jag hellre står ut med hans trots och frustration då jag självklart inte vill att min son ska tappa svenskan. Tvåspråkighet är ju guld värt senare i livet och även om han har det jobbigt nu så kommer han ha så många fördelar av det sen.  

Däremellan är han världens goaste unge som gärna gosar med mamma och lillasyster!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar