tisdag 23 oktober 2012

Utslag - Allergi ?

En gråmulen dag med lite regn bjuder Alanya på idag. Så skönt tycker jag! Igår kväll åskade det och det var några rejäla smällar emellanåt precis när jag skulle lägga barnen. Timur blev lite skrämd av smällarna när åskan var precis över oss, men till slut somnade han i alla fall.

Aylin har sovit mest de senaste dagarna. Vet inte om det kan bero på väderomslaget kanske att hon är så trött. Eller om hon har nån infektion i kroppen. Hon hostar lite men har ingen feber eller så. Igår efter jag ammat henne på morgonen så blossade det upp röda utslag i ansiktet och på överkroppen. Vet inte om det kanske kan vara en allergisk reaktion på ngt jag ätit, jag åt pistagenötter kvällen innan och undrar om det kanske kan vara det som hon fått utslag av. Idag har hon fortfarande kvar lite
utslag men inte lika mkt som igår.

En nybadad Aylin

Innan vi hämtar Timur på dagis idag ska jag försöka få med Emrah på lite shopping. Det är ju storhelg här ifrån och med torsdag då Kurban Bayram ( offerhögtiden ) börjar. Jag antar att det kommer vara fullt med folk i de flesta affärer imorgon så det kunde vara bra om vi fick gjort helghandlingen redan nu. Imorgon går Timur halvdag på dagis och sen så har han långledigt fram tom tisdag. Hoppas det blir fint väder så vi kan hitta på nåt kul utomhus tillsammans!
Torsdag och fredag antar jag kommer vara fyllda med jobb ( dvs ta reda på kött ) och släktbesök.
I år har äntligen min önskan om att vi ska slakta en oxe istället för får, lamm el get gått i uppfyllelse. Vi har gått ihop tillsammans med ett par andra familjer om att dela på ett större djur istället för att vi alla ska köpa ett får eller en get var. Nötkött smakar ju så mkt bättre och dessutom kommer det spara oss för en hel del jobb då vi lämnar in det till slaktaren för slakt och styckning istället för att göra allt själva. Kommer ihåg förra året då vi slet en hel dag med att ta reda på 4 djur och det var jobb för oss kvinnor från morgon till kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar